[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 50-61 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و استانداردسازی شاخصهای ارزشیابی کیفیت و اعتبارسنجی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور
شهلا علیاری ، حسن ملکی، مهرنوش پازارگادی، عباس عباسپور
مربي ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی (نویسنده مسئول) ، Aliyar_shah@armyums.ac.ir
چکیده:   (9820 مشاهده)

  سابقه و هدف: برنامه درسی آموزش عالی به عنوان انتقال دهنده اطلاعات و فراهم کننده زمینه برای ساختن دانش و کسب مهارت ‌ ها و نگرش ‌ ها از اهمیت ویژه ‌ ای برخوردار است. از این رو، ارزشیابی کیفی برنامه ‌ های درسی رشته ‌ های تحصیلی و روزآمد کردن آنها با عنایت به استانداردها همواره مورد توجه بوده است. لذا هدف این تحقیق تدوین و استانداردسازی شاخص ‌ هایی جهت ارزشیابی کیفیت و اعتبارسنجی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاه ‌ های علوم پزشکی کشور می ‌ باشد.

  مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- پیمایشی در سال تحصیلی 90-89 در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول و دوم پیش نویس ملاک ‌ ها و شاخص ‌ ها از روی منابع موجود تهیه و توسط متخصصان برنامه درسی و پرستاری پالایش گردید. در مرحله سوم به منظور استاندارد سازی و تعیین وزن عوامل، ملاک ‌ ها و شاخص ‌ ها از 93 نفر از اعضا هیات علمی گروه ‌ های پرستاری دانشکده ‌ های پرستاری و مامایی مستقر در شهر تهران که به روش نمونه گیری طبقه ‌ ای نسبتی انتخاب شده بودند، نظرسنجی به عمل آمد. این مطالعه برگرفته از رساله جهت اخذ دکتری می ‌ باشد.

  یافته ها: این مطالعه منتهی به پیشنهاد 9 عامل، 39 ملاک و 143 شاخص برای ارزشیابی کیفیت و اعتبارسنجی برنامه درسی کارشناسی پیوسته رشته پرستاری گردید.

  بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه، عوامل، ملاک ‌ ها و شاخص ‌ های تدوین شده جهت اعتبارسنجی برنامه درسی کارشناسی پیوسته رشته پرستاری، دارای چند ویژگی شامل: رعایت استانداردهای بین المللی برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری، توجه به تمامی عناصر برنامه درسی، رعایت قانونمندی ‌ های برنامه درسی و استانداردسازی و تعیین وزن عوامل، ملاک ‌ ها و شاخص ها می ‌ باشند.

واژه‌های کلیدی: اعتبارسنجی، شاخص ‌ ها، ارزشیابی کیفیت، برنامه درسی، کارشناسی پرستاری
متن کامل [PDF 473 kb]   (4849 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل (پژوهشي) | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۱/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliyari S, Maleki H, Pazargadi M, Abbaspour A. Developing and Standardization of Quality Evaluation and Accreditation Indicators for curricula of Baccalaureate Degree Nursing Education in Iran. Ann Mil Health Sci Res. 2012; 10 (1) :50-61
URL: http://journals.ajaums.ac.ir/article-1-799-fa.html

علیاری شهلا، ملکی حسن، پازارگادی مهرنوش، عباسپور عباس. تدوین و استانداردسازی شاخصهای ارزشیابی کیفیت و اعتبارسنجی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور. سالنامه پژوهش علوم سلامت و نظامی. 1391; 10 (1) :50-61

URL: http://journals.ajaums.ac.ir/article-1-799-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
سالنامه پژوهش علوم سلامت و نظامی Ann Mil Health Sci Res
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742