[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 273-281 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت عناصر برنامهی درسی دورهی پزشکی عمومی
مژگان محمدی مهر ، علیرضا خوشدل
استاديار دانشگاه علوم پزشکی آجا، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ، m.mohammadimehr@ajaums.ac.ir
چکیده:   (3846 مشاهده)
مقدمه: دانشکدههای پزشکی علاوه بر تعلیم دانش و مهارتهای مورد نیاز، باید در تربیت و پرورش پزشکان در جهت کسب و توسعهی مهارتهای ویژهای که آنان را به یادگیرندگان مادامالعمری تبدیل کند، اهتمام ورزند. برنامهی درسی از مهمترین ابزار پرورش مهارت و توانمندی در یادگیرندگان است. هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت موجود برنامه درسی دوره پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارتش مبتنی بر رویکرد یادگیری مادام العمر بود. مواد و روشها: مطالعه به شیوه توصیفی تحلیلی در سال.... انجام گرفت. از پرسشنامه محقق ساخته، به منظور شناسایی وضعیت موجود یادگیری مادام العمر در برنامهی درسی دورهی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارتش استفاده شد. تجزیه و تحلیلهای دادهها با کمک نرم افزار SPSS 16 و آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t مستقل و پیرسون) انجام گرفت. یافتهها: باتوجه به نتایج مطالعه، وضعیت کلی برنامهی درسی فعلی دورهی پزشکی عمومی ارتش با رویکرد یادگیری مادامالعمر از وضعیت نسبتاً نامطلوبی برخوردار است. وضعیت عناصر هدف، روش تدریس، ارزشیابی تحصیلی نسبتاً مطلوب و عناصر محتوا، نقش اساتید، وضعیت محیط آموزشی و امکانات مورد نیاز، وضعیت نسبتاً نامطلوبی دارد. بین وضعیت برنامهی درسی با رویکرد یادگیری مادامالعمر و متغیرهای وضعیت سکونت و وضعیت تأهل تفاوت معنیداری وجود نداشت. همچنین بین وضعیت برنامهی درسی با رویکرد یادگیری مادامالعمر و متغیر معدل رابطه معنیداری نبود اما با متغیر سن رابطه معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت یادگیری مادامالعمر در حوزهی پزشکی، پیشنهاد میشود جهت رفع نقایص موجود در برنامهی درسی موجود و برنامهریزی مؤثرتر تدابیر لازم اندیشیده شود. کلمات کلیدی: یادگیری مادامالعمر، برنامه درسی، آموزش پزشکی عمومی
واژه‌های کلیدی: یادگیری مادام العمر، برنامه درسی، آموزش پزشکی عمومی
متن کامل [PDF 438 kb]   (1004 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل (پژوهشي) | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohamadi mehr M, khoshdel A. An Investigation of Current Curriculum of General Medical Course Oriented to Life Long learning in Army . Ann Mil Health Sci Res. 2013; 11 (4) :273-281
URL: http://journals.ajaums.ac.ir/article-1-1130-fa.html
محمدی مهر مژگان، خوشدل علیرضا. بررسی وضعیت عناصر برنامهی درسی دورهی پزشکی عمومی . سالنامه پژوهش علوم سلامت و نظامی. 1392; 11 (4) :273-281

URL: http://journals.ajaums.ac.ir/article-1-1130-fa.html

دوره 11، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
سالنامه پژوهش علوم سلامت و نظامی Ann Mil Health Sci Res
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 792 queries by yektaweb 3535